Що таке Камуродзан

Ім'я нашого додзьо - 神路山 Камуродзан *. Що це означає? Якщо перекласти три символи, з яких складається ця назва, тоді вийде приблизно наступне - «гора божественного шляху» або «місце духовного розвитку». Можна розібрати окремо кожен ієрогліф. Останній, третій ієрогліф - 山 може означати: гора, вершина, або храм. Взагалі, гори це місце, наповнене силою, і завжди сприймалося людиною як місце, яке знаходиться ближче до богів. Напевно, тому цей ієрогліф у поєднанні з іншими символами ще має значення - храм. Другий (центральний) ієрогліф 路 має значення дороги, шляху. Якщо з’єднати ці два ієрогліфи тоді вийде - шлях на гору, дорога на вершину до храму. І, нарешті, перший ієрогліф цієї фрази, 神, це той же символ, що йде другим у назві Будзінкан. Цей символ може означати наступне - бог, божество, дух. Відповідно, три ієрогліфа, які складають назву нашого додзьо мають символічне значення і зображають те, до чого має прагнути кожен учень - йти до вершини, будувати свій божественний храм душі, знайти та крокувати небесним або божественним шляхом розвитку.

Карпатський краєвид з гори Парашки (Сколівські Бескиди), літні тренувальні збори Камуродзан 2020 року.

Назва Камуродзан з’явилася в жовтні 2002 року, коли я розмірковував про мету нашого додзьо і символах, які будуть найкращим чином показувати цю мету. Гортаючи книгу Хацумі сенсея «Сутність ніндзюцу» я зрозумів, що слово Камуродзан, яке зустрічається в цій книзі, як раз те, що потрібно. Так у нашого колективу з’явилося ім’я. Наведу ту частину книги, де Хацумі сенсей розповідає про Камуродзан:

«Насильство, що здійснюється людиною, руйнує її. Це схоже до канібалізму у світі тварин або випалювання лісів древніми землеробами, що закінчувався виснаженням ґрунту, тобто знищенням джерела їжі. Ніндзя повинен усвідомлювати факт, що насильство cсаморуйнівне, і розуміти значення Воріт Небесних і Воріт Земних. Основа вірувань ніндзя - у підпорядкуванні законам природи. Дотримуючись законів природи, людина сходить на Камуродзан, священну гору загальної справедливості.

Це сходження непомітно і не залишає слідів. Це внутрішні кроки, які ми повинні зробити в бік неба. Після того, як я успадкував титул соке, я живу, розгадуючи загадки природи та рухаючись по дорозі просвітлення. Я пам'ятаю слова свого наставника. Він сказав, що, займаючись бойовими мистецтвами і освоюючи їх таємниці, зміг стати сильним і справедливим. Але він не міг осягнути справжнє мистецтво самозахисту і стати майстром бойових мистецтв - справжнім ніндзя, поки він не познайомився з вірою ніндзя, в якій знайшов синю птицю щастя. Він додав, що я повинен знати справжню природу релігій, щоб зробити правильний вибір. Після цієї розмови я вивчив і проаналізував кілька різних релігій, щоб з'ясувати їх справжню природу.

У світі є багато вірувань. Подібно руйнівним і життєдайним бойовим мистецтвам, є два типи релігій. Зустрічаються крайності в релігійних ритуалах, наприклад, масове самогубство, вчинене сектантами Народного Храму в Джоунстоуні, випадок самоспалення японського священника на очах імператора і придворної знаті - з метою потрапити в рай згідно філософії релігії Дзьодо; те, що трапилося нещодавно в Японії після смерті керівника секти - самоспалення вірян-жінок. Трагікомічне крайнє слідування релігійним статутам доходить до повної відмови від сексу або зайвих занять їм, заборони деяких продуктів (коренеплодів, викопаних з землі, м'яса), дотримання постів, заборони на спиртні напої, визнання насильства чеснотою. Життя членів релігійних сект не може бути названа психічно або фізично повноцінним. Але вони впевнені в тому, що вони щасливі. Мій наставник сказав, що в сучасних релігіях немає нічого хорошого. Я хотів би розповісти про положення віри сенсея Такамацу. Ось вони:

- Розвивати дух терпіння дзен і розуміти його можливості;

- Розвивати в собі щирість і віру (магокоро);

- Прагнути до самопізнання й самовдосконалення, подяки та щедрості.

Постійне прагнення до реалізації цих поглядів - ось що потрібно для правильного життя людини у гармонії з волею Бога. Думаю, що варто пояснити поняття «магокоро». Це японське слово має на увазі життя без обману, щиросердечну допомогу іншим, захист слабких, і служіння правді та добру. Я думаю, що магокоро - це показник макото (правдивості, щирості, віри) в душі людини з великим серцем - це прояв суті хорошої людини. Віра існує не лише в храмах і монастирях. Це сила для зміцнення і розвитку слабкої душі та збільшення маленького серця. Вона бореться зі злом в серці, перетворюючи його в справедливість. Сенсей Такамацу усамітнився в горах та знайшов там свою віру. Він досяг просвітлення і усвідомив істину, яку не можна осягнути тільки одними бойовими мистецтвами. Тільки після цього він став майстром бойових мистецтв. Майстер Такамацу говорив: «Добиймося щастя, вигнавши горе, страждання і розчарування з наших сердець. Щастя - це найкраще з того, що може дати життя. Вигнавши незадоволення і страждання, поверніться до джерела щастя».

Святе вчення Будди прийшло по шовковому шляху з Китаю. У Китаї жили великі священники, які досягли просвітлення. Від одного з них японець перейняв вчення і сам став священником. Потім японський священник навчав інших, і з часом великі мудрі священники з’явилися і в Японії. Точно так само, як збільшувалось число тих, хто досягнув просвітлення, зростала кількість ніндзя і майстрів бойових мистецтв, і зараз утворилося велике товариство - не тільки в Японії, але і за її межами. Члени міжнародного товариства ніндзя: Дорон Навон, Стівен К. Хейс, Джек К. Хобан, Чарльз Даніел, Свенерік Богсьойтер і Буд Мальмстром. У їхніх рідних країнах є свої релігії, але щира віра не має кордонів. Не має кордонів і мистецтво ніндзя. У кожній країні є гора, священна гора, яка веде до всесвітньої справедливості. Священна гора ніндзя, про яку я кажу - бачення. Це саме близьке місце до небес на землі. Воно завжди в межах вашої досяжності. Я хочу вказати вам шлях на вершину священної гори, щоб ви встали там і вслухалися в таємничу музику духів».

При поясненні слова Камуродзан, Хацумі Масаакі так говорив перекладачеві своєї книги «Сутність ніндзюцу» Хіраі Масару: «Камуродзан означає - гора, найближча до небожителів. Я старався з усіх сил і тілом, і духом, і словами зробити своє ніндзюцу, свій погляд на бойові мистецтва і себе самого доступними розумінню людей у всьому світі. Однак, як мені здається, замість Камуродзан на шляху багатьох людей встає гора їх бажань: коли б я не кликав, мій голос повертається луною, не досягаючи людських вух. Але гора Камуродзан прозора - все ж таки люди могли б мене почути через гору, якби захотіли». 

Можна сказати, що назва Камуродзан віддзеркалює мету нашого додзьо – шлях до справжнього, реального сприйняття та бачення світу. Якщо нам вдається правильно сприймати світ та самих себе, тоді можливі правильні дії у правильному напрямку. Тож бажаю всім пізнати самих себе для того, щоб пізнати весь світ та бути щасливим.

З повагою, Сергій Терещенко!

* В організації Будзінкан зараз існує кілька додзьо, які називаються Камуродзан. Це Камуродзан додзьо з Колумбії  - місто Богота, http://kamurozan.com. До речі, під час перебування в Японії в 2007 році ми познайомилися з керівником цього додзьо, Девідом Палау. Але назва його додзьо пишеться по-іншому (другий ієрогліф означає приміщення) і перекласти можна приблизно так: «Гора перебування богів». Ще одне Камуродзан додзьо є в місті Вінніпег, Канада. Але до всього цього існує ще й таємне написання Камуродзан.

Дорога в гори